Dostęp do możliwości swobodnego parkowania jest obecnie znacznie utrudniony, a budowa nowych miejsc parkingowych stanowi pierwszorzędną potrzebę w zakresie rozwoju infrastruktury zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i np. w sektorze prywatnym (parkingi przy budynkach firmowych). Parkingi są naturalnym miejscem, gdzie możliwe jest zastosowanie fotowoltaiki i zbudowanie tzw. parkingu energetycznego, czyli carportu.
Parking energetyczny ma wiele zalet. Dostarcza nowych zadaszonych miejsc parkingowych zapewniając komfort użytkownikom. Nie od dzisiaj wiadomo, że wiaty parkingowe są korzystne dla żywotności samochodów i bardzo wygodne dla ich użytkowników – nie trzeba np. odśnieżać auta zimą, a latem wnętrze pojazdu nagrzewa się w dużo mniejszym stopniu niż bez zadaszenia.
Parking fotowoltaiczny zapewnia dodatkowe źródło energii elektrycznej i większy komfort dla użytkowników samochodów bez konieczności prowadzenia prac instalatorskich na obiektach budowlanych. Dodatkowa zaleta to możliwość ładowania samochodów z napędem elektrycznym.
Parking fotowoltaiczny posiada jeszcze jeden ważny wyróżnik. Stanowi jednocześnie instalację energetyczną zapewniającą dodatkową energię pochodzącą ze Słońca. Budowa tego typu infrastruktury jest korzystna, ponieważ wspiera energetykę prosumencką – nie ma konieczności prowadzenia prac instalatorskich na obiektach budowlanych, a systemy konstrukcyjne pozwalają na dostosowanie się do indywidualnych wymagań Inwestora.
W ofercie SunCurrent znajdą Państwo parkingi fotowoltaiczne w różnych konfiguracjach i wielkościach. Każde zapytanie jest analizowane indywidulanie, a oferta dopasowywana do możliwości przestrzennych i wymagań Inwestora. Projekty parkingów energetycznych są wynikiem prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez Centrum Badawczo – Produkcyjne Systemów Fotowoltaicznych SunCurrent.
Poniżej prezentujemy dwa rozwiązania. Jedno dla większych powierzchni parkingowych, które mogą znajdować się w przestrzeni miejskiej, gminnej, przy zakładach produkcyjnych, czy biurowcach. W tym wariancie pojedynczy segment parkingu posiada osiem miejsc postojowych o wymiarach: 2,3 m x 5 m lub cztery miejsca ustawione szachownicowo. Zapewnione jest miejsce żeby móc swobodnie wsiąść do auta oraz dojście dla osób niepełnosprawnych.
Wariant pierwszy parkingu fotowoltaicznego zapewnia 8 miejsc postojowych (wymiry 2,3 m x 5 m) lub miejsca ustawione w szachownicy. Możliwość zamontowania stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Segment zawiera 60 modułów fotowoltaicznych i w zależności od zastosowanych komponentów osiąga moc maksymalną z przedziału od 16 do 20 kWp. Dzięki takiej wydajności parking energetyczny może być wyposażony w stację ładowania samochodów elektrycznych i stanowić doskonałą infrastrukturę służącą rozwojowi elektromobilności.
Nie tylko duże firmy, czy samorządy inwestują w parkingi energetyczne. Jest to atrakcyjna opcja również dla odbiorców indywidualnych, dlatego też zaprojektowaliśmy również mniejsze segmenty parkingowe o zastosowaniach typowo prywatnych służące jako wiaty na jeden lub dwa samochody.
Moce osiągane przez tego typy konstrukcje to przedział od 4 do 8 kWp. Tego typu rozwiązanie sprawdzi się świetnie jako zadaszenie parkingowe np. przy domku jednorodzinnym, a jednocześnie będzie stanowiło źródło czystej energii do wykorzystania dla domowników. Poniżej wizualizacja takiego rozwiązania.
Wariant drugi parkingu fotowoltaicznego zapewnia 1 – 2 zadaszone miejsca parkingowe. Instalacja osiąga moc 4 do 8 kWp do wykorzystania np. w ramach potrzeb gospodarstwa domowego.